Noordereiland (boerenleven en nieuwe avonturen) - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van Nienke en Nico - WaarBenJij.nu Noordereiland (boerenleven en nieuwe avonturen) - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van Nienke en Nico - WaarBenJij.nu

Noordereiland (boerenleven en nieuwe avonturen)

Door: Nico en nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Nico

24 December 2014 | Nieuw Zeeland, Raglan

Vrijdag 19 december
Bey south island, hi north island.
Mooie herinneringen nemen we met ons mee. We nemen afscheid van een fantastisch eiland.
Samen praten we wat over alles wat we gezien en gedaan hebben bij een kop koffie op een terrasje in Picton. De walvissentocht staat op nummer 1. Welke op nummer 2,3,4,5 of 6 staat komen we niet uit. Eigenlijk was elke dag een avontuur. We genieten vooral van de vrijheid, elke dag bekijken wat we gaan doen, waar we heen gaan, waar we slapen. Het bevalt ons prima zo.
Op naar een nieuw eiland, nieuwe belevenissen en nog meer mooie herinneringen.

We rijden zodra we aankomen op het Noordereiland door naar de boerderij van Toos en John, (Tante en oom van Nico) Edmund hun oudste zoon blijkt ook thuis te zijn. We komen daar later aan dan gepland omdat de boot wat vertraging had. We worden hartelijk ontvangen en krijgen een kamer met een eigen badkamer erbij, wat een luxe.
We praten die avond over van alles en nog wat. We zijn heel nieuwsgierig naar de boerderij, wat wij dachten was dat het een schapen boerderij was. Dat klopt voor een deel, maar momenteel hebben ze meer koeien dan schapen. De volgende dag zullen we het land op gaan.

Zaterdag 20 en zondag 21 december
En wat doe je allemaal bij de boer:
Land verkennen (het land is 500 ha. groot, dus op een quad)
Dieren verplaatsen met hulp van honden
Eenden ophalen bij de buurman en op het eigen land uitzetten
Schapen wegen
Hekken verplaatsen
Distels verwijderen
Bbqen met hamburgers van een geschoten hert door Edmund

John neemt de tijd en verteld veel over het reilen en zeilen op de boerderij. Daarnaast kletsen we bij de koffie en maaltijden veel met elkaar en stellen wij veel vragen over Nieuw Zeeland. Heel leuk/gezellig/leerzaam om dit land op deze manier te leren kennen.
Naast de boerderij hebben Toos en John een b&b waar ze mensen ontvangen die net als wij mee kunnen draaien op de boerderij. Ondanks dat we het hier erg naar ons zin hebben besluiten we zondag eind van de middag te vertrekken. We willen het eiland verder gaan ontdekken.

Maandag 22 december
Tongariro alpine crossing! Dat is vandaag onze uitdaging.
5.45 uur(!) gaat de wekker, we vertrekken vanuit het basecamp, waar we gisterenavond zijn aangekomen, met de bus naar het startpunt. De crossing is 19,4 km. lang en gaat over twee bergen (vulkanen). Om omhoog te komen maken we twee intensieve beklimmingen, het hoogste punt dat we vandaag bereiken is: 1886 meter!
Het gebied van de crossing wordt omringd door actieve vulkanen. Wat bizarre landschappen tot gevolg heeft.
De laatste km zijn zwaar maar we lopen hem uit. Trots op onszelf!
Bij het eindpunt worden we opgehaald en teruggebracht naar basecamp, waar we niet blijven hangen maar vertrekken richting Taupo. We hebben een lijstje gemaakt met plaatsen waar we nog graag heen willen en merken dat we eigenlijk te veel willen voor de tijd die we nog hebben. Morgen in ieder geval naar de Huka falls, Wai-o-taipo en waarschijnlijk rijden we door naar Whakatane.

Dinsdag 23 december
We lijken wel een stel bejaarden, we komen stijf en traag de camper uit.
Toch gaan we vroeg op pad. Eerst de Huka falls, waar we het begin van de grootste rivier van Nieuw Zeeland bekijken. Dan door naar Wai-o-taipo, waar we een wonderlijk soort maanlandschap bekijken. Als we aankomen bij het park blijkt dit een toeristische trekpleister. We worden met zeer veel klem geadviseerd om meteen tickets te kopen om vervolgens door te rijden naar een geiser die elk moment water kan gaan spuiten. Ietwat overrompeld doen we braaf wat er gezegd wordt, maar ik wordt hier wat kriegelig van. Wanner we aankomen bij de geiser is het een drukte van belangstelling en zijn we toch ook wel nieuwsgierig maar wat we gaan zien. We hebben een leuke ochtend en zijn verrast door de bijzondere wereld rondom actieve vulkanen.
's Middags rijden we naar Whakatane, waar we bij de i-site een excursie reserveren naar white island.

Woensdag 24 december
Opnieuw vroeg op, we kregen gisteren een telefoontje dat we ons om 7.30 uur moeten in checken en het liefst eerder.
We gaan vandaag naar white island en al vind ik het klinken als een soort tropisch eiland met prachtige witte strijder, palmbomen, blauwe zee etc. is dit dat absoluut niet. White island is een actieve vulkaan z'on 50 km van de kust vandaan.
We hebben deze excursie als tip gekregen van de oude Duitse man die we ontmoet hebben op de camping bij Kaikoura.
Een zeer interessante en avontuurlijke excursie. We krijgen voor we het eiland opgaan helmen en gasmaskers. De gasmaskers blijken we echt nodig te hebben, de dampen die vrij komen vanuit de vulkanische grond benemen je de adem. Op het eiland,open we zo'n 2 uur rond om vervolgens terug te varen naar het vaste land. Nu wordt het tijd om definitief te beslissen waar we kerst gaan vieren: Raglan it is. Raglan is een kustplaats, zeer geliefd bij surfers. Volgens ons boekje: een relaxte sfeer. We hebben we even behoefte aan wat relaxen na elke dag van alles en nog wat. We hebben geluk want na 3,5 uur rijden blijkt dat we de laatste plek op de camping kunnen krijgen die er nog is. Op naar het dorpje voor wat laatste boodschapjes en dan lekker relaxen. Fijne kerst voor jullie allemaal!

Wist je dat
Mirjam en Durk zaterdag jarig waren, hoera!
Nico veel last had van zijn hooikoorts op de boerderij
Nienke in een kreek viel, toen ze bezig was koeien op te jagen
We de honden (4) op de boerderij heel leuk vinden
Nico zijn telefoon stuk is, hij dus niet bereikbaar is

• 24 December 2014 - 11:26

Mirjam En Elbert:

Hey daar!!

Wat super lief dat jullie een kaartje gestuurd hebben voor mijn verjaardag!! Ik was helemaal verrast.
    Oh en wat zien jullie er heerlijk zomers gekleed uit... jaloers!! Prachtig om jullie verhalen te lezen en gaaf dat jullie bij Toos en John geweest zijn.

Wij hebben nu beide vakantie en zijn dus druk aan het klussen in huis! Ook voor de bruiloft wordt er nog het een en ander geregeld zoals trouwkaarten in elkaar zetten. pff wat een klus!
    Gaan jullie nog maar heerlijk verder genieten van al het moois daar en wij wensen jullie ook hele prettige kerstdagen toe!

Liefs Mirjam en Elbert

• 25 December 2014 - 00:57

Carlijn :

Weer een mooi verhaal om te lezen. Jullie zien volgens mij ontzettend veel mooie en bijzondere dingen! Een heerlijke plek om kerst te vieren hoor ik hier in mijn omgeving zeggen!

Hele fijne kerst voor jullie beide!

Kus Carlijn